Dit reglement is van toepassing op personen in dienst van of werkzaam voor de school: zij die ten behoeve van de school werkzaamheden verrichten. Hieronder vallen niet alleen de personen die een akte van benoeming/aanstelling hebben, maar ook uitzendkrachten, stagiaires, vrijwilligers, personen die bij de school zijn gedetacheerd, etc. In de tekst wordt geregeld het woord personeelslid gebruikt maar hier worden dus alle personen bedoeld die in dienst zijn van of werkzaamheden ten behoeve van de school verrichten. Daarnaast is de regeling van toepassing op alle leerlingen. Hieronder vallen alle personen die onderwijs volgen onder verantwoordelijkheid van de Scholengroep Driestar-Wartburg en daarbij gebruik maken van de IT-middelen. Geregeld wordt in de tekst het woord schoolleiding gebruikt. Hieronder vallen zowel de directieleden als het College van Bestuur. Het zal van de situatie afhangen welk directielid in die situatie de meest aangewezen persoon is om namens de schoolleiding op te treden. Waar in de tekst gesproken wordt over ‘hij’ kan ‘hij of zij’ gelezen worden.
Lid 2.3
De maximale bewaartermijn geldt specifiek in het kader van dit reglement; relevante informatie die opgenomen dient te worden in een (personeels)dossier, valt onder de werking van de AVG en kan uitdien hoofde langer worden bewaard. Als er bijvoorbeeld naar aanleiding van een controle reden is om met een personeelslid in gesprek te treden, een waarschuwing te geven, etc. zal dit uiteraard in het personeelsdossier worden vastgelegd.
Lid 2.4
In dit reglement is ervoor gekozen de IT-afdeling enkel een technische, signalerende verantwoordelijkheid toe te delen. Daarmee kan voorkomen worden dat een IT-er in een loyaliteitsconflict komt met één van zijn collega’s. Bij een vermoeden van misbruik van de IT-middelen van de school wordt het desbetreffende personeelslid door of namens de schoolleiding hierop gewezen; deze taak wordt niet gemandateerd aan IT- afdeling.
Omdat een IT-er toegang heeft tot bijna alle gegevens binnen het computernetwerk moet de functie met de nodige waarborgen omgeven zijn. Zo heeft hij, net als overigens al het personeel maar op grond van de aard van zijn werkzaamheden in het bijzonder, een geheimhoudingsplicht. Ook is hij niet bevoegd tot het lezen van e-mail of het real-time meekijken zonder dat daartoe een aanleiding is. De IT-er moet tegenover de schoolleiding een zekere onafhankelijkheid hebben. Hij mag niet door de schoolleiding gedwongen worden af te wijken van procedures die de zorgvuldigheid van het proces bewaken.
Lid 3.3
Een totaal verbod op het privégebruik van informatie- en communicatietechnologie zoals het versturen en ontvangen van persoonlijke e-mailberichten is niet reëel. De school stelt wel beperkende voorwaarden aan het privégebruik.
Lid 3.8
Als de inhoud van een e-mail in ernstige mate ontoelaatbaar is (opruiend, hatelijk, onsmakelijk etc.), of de wet overtreedt (bijvoorbeeld door valse beschuldigingen te doen), zal de schoolleiding contact opnemen met de politie. Print de e-mail uit en bewaar een (digitale) kopie als potentieel bewijsmateriaal. Let op: het adres waar een e-mail vandaan komt is te vervalsen, dus de werkelijke afzender kan zijn/haar identiteit onder iemand anders' naam verborgen houden.
We adviseren om niet te antwoorden op junkmail, omdat de kans groot is dat men er nog meer van ontvangt als men het wel doet. Wees voorzichtig met het bekend maken van het e-mailadres op websites, bijvoorbeeld bij het invullen van een formulier. Ook bij het invullen van het huisadres in publieke gebieden, zoals bijvoorbeeld een 'gastenboek', is voorzichtigheid geboden. Pas op met e-mailberichten waar grote bestanden als attachment zijn bijgevoegd, met name als ze afkomstig zijn van mensen die men niet kent of met onderwerptitels die niets zeggen. Verwijder iedere verdacht bericht en leeg de e-mail prullenbak.
Ad 3.8.1. Hier wordt gedoeld op het hacken van systemen, zowel binnen als buiten de school.
Ad 3.8.4. Dit artikel gaat over alle soorten bestanden. Het betreft niet alleen het downloaden van bestanden, maar ook het opslaan van bestanden vanaf bijv. een USB-stick. Hierbij geldt voor personeelsleden wel de nuancering van artikel 3.3 over persoonlijk gebruik van de IT- voorzieningen.
Ad 3.8.9. Het gaat hier om het gebruik van het e-mailadres van school voor privédoeleinden: dit is niet toegestaan. Binnen het gestelde in 3.3 mag een personeelslid op school wel het privé mailadres gebruiken voor privédoeleinden.
Ad 3.8.10. Het is leerlingen niet toegestaan e-mailberichten te sturen naar groepen personen, behalve naar de eigen klas of naar kleinere groepen waarmee ze in het kader van het onderwijs samenwerken. Personeelsleden dienen terughoudend te zijn in het sturen van e-mail naar grote groepen mensen. Voor berichten aan grote groepen personeelsleden is het personeelsportaal meestal het meest aangewezen communicatiekanaal. Slechts als een bericht voor (vrijwel) de gehele groep relevant is en er geen geschikter communicatiekanalen voorhanden zijn, dan kan hiervoor e-mail gebruikt worden. In dat geval dienen de geadresseerden te worden opgenomen in het BCC-veld. Hiermee wordt voorkomen dat reacties op het bericht ook weer (onbedoeld) naar grote groepen worden gestuurd.
Lid 3.9
Het installeren en/of gebruiken van illegale software behelst ook het illegaal gebruik van onlinesoftware. Eventuele aan de school opgelegde boetes hiervoor kunnen door de school worden verhaald op de betrokkene.
Lid 3.10
Onder de faciliteiten die horen bij netwerktoegang, worden gerekend:
De geldigheid van de wachtwoorden wordt door de IT-afdeling gelimiteerd in tijd. Dit kan verschillen per systeem en per gebruikersgroep, waarbij rekening wordt gehouden met de risico’s van misbruik. De gebruiker dient desgevraagd zelf het wachtwoord tijdig te vernieuwen, anders wordt de toegang geblokkeerd.
De hoeveelheid opslagruimte op het computernetwerk per gebruiker wordt door de IT-afdeling gelimiteerd (zogenoemde quota). De quota kunnen verschillen per systeem en per gebruikersgroep. In bijzondere gevallen kan met opgaaf van redenen via de servicedesk uitbreiding van de grootte van het persoonlijk quotum aangevraagd worden. De IT-afdeling beslist in die gevallen of uitbreiding realiseerbaar is.
Lid 3.11
Openbaar maken van het wachtwoord kan de integriteit van het netwerk en de daarop aanwezige gegevens schade toebrengen. De gebruiker wordt hier dan ook verantwoordelijk voor gesteld.
Lid 3.13
Het is toegestaan om bestanden lokaal op te slaan op een persoonlijk device dat door school verstrekt is. Bij voorkeur middels een lokale synchronisatie via OneDrive, zodat een kopie van het bestand ook online beschikbaar blijft.
Lid 3.15 t/m 3.19
Het doel is om de beschikbaarheid en de bruikbaarheid van de IT-voorzieningen van de Scholengroep Driestar-Wartburg zo hoog mogelijk te laten zijn. Omwille van de beschikbaarheid/beheersbaarheid wordt gebruik van eigen apparatuur in het schoolnetwerk niet toegestaan. Daarbij is rekening gehouden met het feit dat voor steeds meer functies alternatieven beschikbaar zijn, die het gebruik van eigen apparatuur in het schoolnetwerk overbodig maken:
Voor de goede orde wijzen we erop dat deze regels niet alleen van toepassing zijn op het gebruik van laptops, hoewel daar in de praktijk het meeste vraag naar is. Maar ook het gebruik van eigen mobieltjes, printers, insteekkaarten, webcams, digitale fotocamera’s, TV-out apparatuur, DVD-branders, scanners etc. vallen hieronder. In het bijzonder, vanwege de extra risicofactor, is het inzetten van eigen netwerkapparatuur (zoals switches, hubs, draadloze access points) en eigen netwerkkabels niet toegestaan. Dit alles met als doel: ervoor te zorgen dat de apparatuur van de Scholengroep Driestar-Wartburg het zoveel mogelijk doet en dat de IT-afdeling beschikbaar is om díe apparatuur adequaat te beheren.
Lid 3.19
Het gaat hier alleen om apparatuur die aangesloten wordt op het interne computernetwerk of die indirect verbonden wordt met het interne computernetwerk. Met indirect wordt bedoeld: een apparaat dat aangesloten wordt op bijvoorbeeld een PC van de Scholengroep Driestar-Wartburg die met het netwerk verbonden is. Eigen apparatuur die gebruikt wordt los van het interne computernetwerk valt niet onder de werking van dit reglement.
Lid 3.21
Onder het omzeilen van het filtersysteem verstaan we alle acties die bedoeld zijn om een website te benaderen die door het filtersysteem geblokkeerd wordt. Hieronder valt bijvoorbeeld het gebruik van zogenaamde anonymous proxysites. Met instemming van de schoolleiding kan incidenteel voor specifieke educatieve toepassingen tijdelijk afgeweken worden van deze regel, voor zover dat technisch realiseerbaar is.
Lid 3.22
E-mailberichten die verstuurd worden naar adressen buiten de school worden door het systeem automatisch voorzien van een zogenaamde disclaimer, waarin verwezen wordt naar dit reglement en waarin de verantwoordelijkheid voor de inhoud van de mail bij de afzender wordt gelegd.
Sociale media zoals Twitter, Facebook, YouTube, Instagram, Whatsapp en LinkedIn bieden de mogelijkheid om te laten zien dat je trots bent op je school en kunnen een bijdrage leveren aan een positief imago van de Scholengroep Driestar- Wartburg. Van belang is te beseffen dat je met berichten op sociale media (onbewust) de goede naam van de school en betrokkenen ook kunt schaden. Om deze reden dient bewust met de sociale media omgegaan te worden.
Essentieel is dat de Scholengroep Driestar-Wartburg en de gebruikers van sociale media tegenover alle betrokkenen de reguliere fatsoensnormen in acht blijven nemen. De Scholengroep Driestar-Wartburg vindt het noodzakelijk dat haar personeelsleden, leerlingen, ouders/verzorgers en andere betrokkenen verantwoord omgaan met sociale media en heeft dit protocol opgesteld om iedereen die bij de Scholengroep Driestar-Wartburg betrokken is of zich daarbij betrokken voelt daarvoor richtlijnen te geven.
Lid 4.2
„Persoonsgegevens”: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon („de betrokkene”) zoals gedefinieerd in de AVG.
Lid 4.5
M.b.t. het vragen van toestemming: dit is geregeld in het Privacyreglement. Zie https://privacy.driestarwartburg.nl/privacyreglement
Het plaatsen van foto's van leerlingen mag alleen door daartoe aangewezen personen gebeuren. Deze personen checken voor publicatie of toestemming is verleend voor het publiceren van foto’s van betreffende leerlingen.
Lid 4.6
Het gaat hierbij om een persoonlijke connectie op een social media platform tussen een personeelslid en een leerling of ouder. Hierin mag niet via een persoonlijk contact (1-op-1) over schoolgerelateerde zaken worden gecommuniceerd. Als een dergelijke persoonlijke connectie bestaat vanuit een andere relatie dan de schoolrelatie, dan mag deze connectie niet gebruikt worden voor contact over schoolgerelateerde zaken. Voor het communiceren over schoolgerelateerde zaken wordt gebruik gemaakt van de interne systemen van de school, zie ook artikel 4.10.
Lid 4.7
Dit gaat over het publiceren van opnames op sociale media. Over het maken, bewaren en verspreiden van opnames zijn verder de regels van toepassing zoals opgenomen in het Protocol gebruik van camera- en videobeelden. Zie https://privacy.driestarwartburg.nl/privacy/protocol-gebruik-van-camerabeelden-en-video- opnames
Lid 4.10
In de gebruiksvoorwaarden van Whatsapp staat dat de gebruiker tenminste 16 jaar oud moet zijn. Daarom kan dit platform niet gebruikt worden door alle leerlingen. Alle leerlingen kunnen wel bereikt worden via schoolmail en SOMtoday. Daarnaast kan in voorkomende gevallen voor de communicatie ook gebruik worden gemaakt van andere interne systemen, zoals Microsoft-Teams of Moodle.
In het algemeen is het streven om niet-toegestaan gebruik van informatie- en communicatietechnologie zo veel mogelijk technisch onmogelijk te maken, voor zover dat het normale gebruik niet al te zeer hindert. Omdat dit nooit volledig sluitend is te maken, is controle op naleving van de regels noodzakelijk.
Lid 5.5
Het personeelslid heeft het recht op inzage in de gegevens. Hij kan verder de werkgever verzoeken de gegevens aan te vullen, te verbeteren, te verwijderen of af te schermen als deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. Tenslotte kan het personeelslid tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens verzet aantekenen vanwege zijn bijzondere persoonlijke omstandigheden.
Lid 5.7
In een rapportage over het internetgebruik worden onder andere gegevens opgenomen over de voorliggende periode, zoals bezochte websites, geblokkeerde websites, gebruikers die het meest naar geblokkeerde sites zochten. Deze rapportage bevat de gegevens van zowel de leerlingen als de personeelsleden van de betreffende locatie. Op grond van deze algemene rapportage kan de schoolleiding bij verdenking van misbruik vervolgens om specifieke rapportages vragen, bijvoorbeeld het surfgedrag van een bepaalde gebruiker gedurende een bepaalde periode volledig inzichtelijk maken.
Lid 5.8
Daarbij kan steekproefsgewijs gewerkt worden of gericht gezocht op bepaalde steekwoorden. De IT-afdeling rapporteert de bevindingen schriftelijk aan de schoolleiding.
Lid 6.3
De IT-afdeling brengt hiervan schriftelijk verslag uit aan het directielid. Ook kan de IT-afdeling aan de directie tijdelijk toegang verstrekken tot de elektronische rapportage van het filtersysteem om inzicht te geven in de bezochte internetsites van de betreffende leerling.
Lid 6.4
De maatregel hangt af van de situatie, de persoon en de ernst en consequenties van de overtreding. Het zal daarom altijd de verantwoordelijkheid zijn van het betreffende directielid om te beslissen hoe hiermee om wordt gegaan. In het algemeen is het wel verstandig om hier schoolbreed op vergelijkbare wijze mee om te gaan, om ‘rechtsongelijkheid’ te voorkomen. Daarbij worden de volgende suggesties voor maatregelen gegeven voor enkele vaker voorkomende overtredingen, waarbij het de taak van het directielid is om de ernst van de overtreding te wegen tegen het effect van de maatregel in relatie tot de persoon. Daarbij kan rekening worden gehouden met een eventuele herhaling van overtredingen: hoe vaker een overtreding door de betreffende persoon wordt begaan, hoe strenger de maatregelen die genomen worden.
Hieronder wordt gesuggereerd wat normaliter geëigende maatregelen zouden kunnen zijn. Als het vinkje tussen haakjes staat (dus tussen haakjes), dan wordt daarmee bedoeld dat betreffende maatregel in sommige gevallen op zijn plaats kan zijn.
Het opleggen van disciplinaire maatregelen vindt plaats binnen de kaders van het leerlingenstatuut.
Lid 7.1
Personeelsleden houden zich bij de vervulling van hun functie aan de regels die ten behoeve van de goede gang van zaken door de werkgever door instructies en/of reglementen zijn vastgesteld en hem door werkgever zijn verstrekt, waaronder het IT-reglement. Zie artikel 18.2 lid 2 CAO VO.
Lid 7.2
In beginsel wordt er, ook als er geen vermoeden van misbruik is, steekproefsgewijs gecontroleerd of men zich houdt aan de regels (zie artikel 5.3). Van deze steekproeven zijn de in 7.2 genoemde groepen in principe uitgezonderd omdat zij veelal met zeer vertrouwelijke informatie te maken hebben. Vandaar dat deze groep pas aan controle onderhevig is als er daadwerkelijk een vermoeden van misbruik is. Er wordt pas gericht (een bepaalde persoon) gecontroleerd als er een vermoeden van misbruik is en in dat geval zijn de genoemde groepen daarvan uiteraard ook niet uitgezonderd en worden zij op dezelfde wijze behandeld als alle andere personeelsleden.
Lid 7.4
Afhankelijk van de ernst van het misbruik wordt de kwestie behandeld door de directeur of het College van Bestuur. Als het betrokken personeelslid een leidinggevende is, dan moet de melding altijd worden behandeld door het College van Bestuur. Als het betrokken personeelslid behoort tot de staf, dan zal in plaats van de directeur het betreffende stafhoofd worden ingeschakeld.
Lid 7.5
De IT-afdeling brengt hiervan schriftelijk verslag uit aan de directeur of het College van Bestuur. Ook kan de IT- afdeling aan de directeur of het College van Bestuur tijdelijk toegang verstrekken tot de elektronische rapportage van het filtersysteem om inzicht te geven in de bezochte internetsites van het betreffende personeelslid.
Het IT-reglement betreft het gebruik van internet, e-mail en andere huidige en toekomstige informatie- en communicatietechnologie zoals deze ter beschikking worden gesteld of worden gefinancierd door de Scholengroep Driestar-Wartburg. In de tekst wordt hiernaar in algemene zin verwezen als
Dit IT-reglement is afgeleid van de Elektronische informatie- en communicatiemiddelen (EIC) modelregeling opgesteld door een aantal organisaties voor bestuur en management in het primair- en voortgezet onderwijs, te weten Verus, Bond KBO en Bond KBVO, VBS en VGS. Ten behoeve van de Scholengroep Driestar-Wartburg is dit reglement uitgebreid zodat het ook van toepassing is op leerlingen. Ook is gebruik gemaakt van het Protocol Sociale media van Verus.
Een belangrijk punt is de totstandkoming van een goede balans tussen verantwoord gebruik van deze informatie- en communicatietechnologie en bescherming van de privacy van iedereen die op school werkzaamheden verricht (dus ook vrijwilligers, stagiaires, enz.). De tekst van dit reglement sluit aan bij het privacyreglement van de Scholengroep Driestar-Wartburg.
Op grond van art. 7:660 BW is de Scholengroep Driestar-Wartburg als werkgever gerechtigd tot het geven van voorschriften voor het verrichten van de arbeid en het nemen van maatregelen ter bevordering van de goede orde in de school.
|
Artikel 1 | Doel en werkingssfeer van dit reglement, begrippen |
---|---|
Artikel 2 | Algemene uitgangspunten |
Artikel 3 | Gebruik van informatie- en communicatietechnologie |
3.1 - 3.5 | Verantwoord gebruik |
3.6 - 3.9 | Onverantwoord gebruik (algemeen) |
3.10 - 3.14 | Toegang tot en gebruik van het interne computernetwerk |
3.15 - 3.19 | Gebruik van de IT-apparatuur |
3.20 - 3.22 | Toegang tot en gebruik van internet en e-mail |
Artikel 4 | Protocol Sociale Media |
4.1 - 4.9 | Voor alle gebruikers (personeelsleden, leerlingen en ouders/verzorgers) |
4.10 - 4.13 | Voor personeelsleden tijdens werksituaties |
4.14 - 4.17 | Voor personeelsleden tijdens privésituaties |
Artikel 5 | Controle (algemeen) |
Artikel 6 | Controle en disciplinaire maatregelen bij leerlingen |
Artikel 7 | Controle en disciplinaire maatregelen bij personeelsleden |
Artikel 8 | Inwerkingtreding en citeertitel |